ماسوله سنگی، زیبای خفته اورامان
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۴۲۶۸
سفر به روستای رویایی هجیج که به ماسوله سنگی شهرت یافته یک خاطره بینظیر و هیجانی را برای مسافران رقم میزند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، کوهستان شاهو در 25 کیلومتری پاوه یک روستای پلکانی رویایی را در آغوش کشیده است؛ در دل یکی از درههای زیبای این منطقه روستایی جای گرفته که حالا نام و آوازهای برای خودش دارد و در جوار دریاچه سد داریان آرامش بینظیر را نصیب مهمانان و مسافرانش میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روستای «هجیج» یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است که در بخش نوسود از توابع شهرستان پاوه و در قلب طبعیت زیبا و باشکوه اورامانات قرار دارد و از دور که بدان مینگری به یک بوم نقاشی میماند که در دامنه کوههای صخرهای شاهو نقش بسته است و لذتی وصفناپذیر را برای هر بینندهای به ارمغان میآورد.
این روستا با چشماندازهای زیبا و بینظیرش به دلیل معماری پلکانیاش از محبوبیت خاصی بین گردشگران برخوردار است. همچنین وجود کوههای سنگی، مناظر سرسبز، چشمههای خروشان و مسیر پرپیچ و خم که چشم هر بینندهای را به خود معطوف میکند نیز از جمله جذابیتهایی است که دوستداران طبیعت را به سمت خود سالانه جذب می کند.
مردمان خونگرم اورامی زبان روستای هجیج با آن لباسهای سنتی و اصیل زیبای زنان و مردانش که به مهمانوازی شهرهاند با غذاها و شیرینیهای محلی از مهمانان روستا پذیرایی میکنند؛ پیشنهاد میکنیم اگر سری به این روستا زدید حتما کوفته هجیجانه و خورشت قسقوانشان را تست کنید تا با مزههای جدیدی آشنا شوید که تا به حال تجربه نکردهاید.
اما گشت و گذار در کوچههای سنگ فرش این روستا لذتی دوچندان را نصیب روح انسانهای خسته از دنیا ماشینی میکند و در این گشت روستایی نوای سوزناک شمشال موسیقی مورد علاقه مردمان خوشذوق و قریحه هجیج هم ساعاتی نوازشگر روح مسافران میشود.
بافت روستای هجیج مجموعه ای است شامل خیابانهای نیمدایره سنگ فرش شده و خانه هایی که بدون استفاده از آجر رو به سوی دره و رودخانه سیروان با پنجره هایی به رنگ آبی آسمانی که رو به قبله باز می شوند، ساخته شده اند. این رنگ آبی، آسمان پاک روستا و زلالی آب سیروان را به تصویر می کشد.
همچنین مساحت این روستا در حدود 53.14 هکتار و قدمت آن 1200 سال است و دلیل شکل گیری آن وجود آب فراوان در دو چشمه در ارتفاعات شمالی و غربی روستا است.
نوع خاص معماری روستا از شکل گیری روستا در دره ی هجیج و معیشت ساکنانش ناشی می شود و بافت مسکونی متمرکزی دارد. در این شرایط به علت کمبود زمین از معماری پلکانی راه حل مناسبی به نظر می رسد. خانه ها از پایین دره تا بالا با سنگ و چوب و به صورت پلکانی شکل گرفته اند و معابر اصلی متناسب با شیب دوسوی دره ایجاد شده اند.
زیبایی های هجیج فراوانند و عواملی چون جایگاه مذهبی خاص به دلیل وجود بقعه برادر امام رضا (ع) معروف به کوسه هجیج، طبیعت زیبا، ساختار بافت شناسی و معماری و... اهمیت این روستا را دو چندان می کنند.
و اما از تفریحات این روستای خوش آبوهوا میتوان به قایقسواری اشاره کرد؛ قایقهایی که در رودخانه سیروان انتظار شما را می کشند تا بر آنها سوار شوید و از بودن در میان آب زلال لذت ببرید.
کوههای صخرهای زیبای این منطقه هم جان میدهد برای کوهنوردی و لذت از دیدن مناظر زیبای طبیعتی بر فراز کوههای استوار شاهو...
بقعه امامزاده سید عبیدالله که یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است، مسجد جامع هجیج، حوض پیر و جاذبه های طبیعی که اکنون دریاچه سد داریان در کنار آن از دیدنی های شگفت انگیز این روستا به شمار می آید که هر روز گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور و خارج کشور برای بازدید از این روستا به خود می کشاند.
افزایش شمار گردشگران روستای هجیج
پرویز ایده پور، فرماندار شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: آنچه که محرز است در طول سال گذشته توجه مردم اقصی نقاط کشور به عنوان مسافر و گردشگر به منطقه اورامانات افزایش داشته است و یک راه ارتباطی از کرمانشاه به پاوه، از پاوه به روستای هجیج و از هجیج به سمت اورامان و مریوان برقرار شده است.
وی با بیان اینکه این اتفاق از آروزهای دیرینه مردم بوده است، افزود: جاده ای از پاوه به مسیر نودشه و به سمت هجیج با ایجاد تونل های بسیار زیبا ایجاد شد که برای اولین بار جاده های آسفالته را که تحت تهدید چشمه سارهای منطقه بود، به صورت بتنی ایجاد کردیم.
فرماندار پاوه گفت: همواره این جاده به عنوان یکی از مناظر گردشگری مهندسی عمران در منطقه است که مهندسین خاص را برای بازدید از آن به منطقه می کشاند.
ایدهپور ادامه داد: از طرفی هم روستای زیبا و تاریخی و مذهبی هجیج در طول تاریخ همواره مورد توجه شیخ سیدعبیدالله کوسه هجیج بوده است که برای اولین بار از بن بست جاده ای به یک جاده اصلی دسترسی پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی جاده هجیج به چشمه بل در مسیر زیبای دریاچه سد داریان که با ایجاد تونل های زیبا این جاده برای اولین بار به منطقه هورامان تخت به عنوان جاده و راه دسترسی وصل شد.
فرماندار پاوه گفت: امروز ما شاهد هستیم که مسافرانی از کرمانشاه به پاوه و به روستای هجیج و از هجیج به اورامان و مریوان و سنندج در حال تردد هستند که این از نعمات بزرگی بود که از سد داریان نصیب منطقه شد .
ایده پور با اشاره به هزینه 1500 میلیارد تومانی سد داریان گفت: ایجاد تولید انرژی پاک و مثبت و بدون آلودگی، از دیگر نعمات این سد بوده است.
بازدید روزانه 4 هزار گردشگر از روستای هجیج
محرم شبرنگ، دهیار روستای هجیج هم به خبرنگار مرصاد گفت: در حال حاضر روزانه بصورت میانگین بین 3 تا 4 هزار گردشگر از این روستا بازدید دارند.
وی ادامه داد: با راه اندازی چندین "مسافر کاشانه" در روستای هجیج ظرفیت اقامت ۱۲۰ گردشگر را در هرشب فراهم کرده ایم.
دهیار روستای هجیج پاوه با اشاره به بازدید بیش از ۲۰ هزار نفر گردشگر در تعطیلات عید سعید فطر از این روستا گفت: حدود بیش از 10 هزار نفر از این مسافران، در یک روز از روستا بازدید کردند .
وی گفت: امروز گردشگری این صنعت بی دود در روستای هجیج به عنوان محل درآمدی برای ساکنان روستا تبدیل واکثریت خانواده ها به نوعی از این راه منتفع می شوند.
وی نزدیکی دریاچه سد داریان به این روستا را عاملی برای جذب گردشگران بیشتر عنوان کرد.
شبرنگ یادآورشد: امامزاده سید عبیدالله، چشمه بل، خانههای پلکانی و طبیعت بکر و بی نظیر از جمله مهمترین جاذبههای گردشگری این روستای توریستی هستند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیین گاوکشان
چاقویش را میگیرد سمت آفتاب. میخواهد مطمئن بشود که تیز است. تیغه چاقو، برق میزند. مثل برقی که در چشم اهالی روستاست. بعد چاقو را میکشد به گردن حیوان و خون فواره میزند. طنابهای کفنی میگذارند حیوان دست و پایی بزند. جوی خون روی خاک خشک راه میافتد و اهالی صلوات میفرستند... حالا آنها خاطرشان جمع است که امسال هم کشت و کار خوبی خواهندداشت و قنات روستا پر آب خواهد بود و آسمان خشکی نخواهد کرد. از ایران کهن تا همین امروز، سنت قربانی کردن گاو در «اسفنجان»، سنت برکتخواهی است.
سفر به اسفنجان
روستای سرسبز و زیبای اسفنجان شهرستان اسکو استان آذربایجان شرقی، نامی آشنا برای گردشگران و توریستهایی است که همه ساله از شهرها و استانهای همجوار برای تماشای یک آیین و سنت چندین ساله خود را به این روستا میرسانند. برای رفتن به روستای اسفنجان مبدأ حرکتمان تبریز است، بار و بنه سفر را بسته و دل به جاده میزنیم، حالا که بر بال قلم و کاغذ راهی روستای اسفنجان میشویم تا رسیدن به روستای بکر و زیبای اسفنجان ۶۵ کیلومتر راه در پیش داریم. بعد از طی ۳۶ کیلومتر به شهرستان اسکو میرسیم، تابلوهای نصب شده در ورودی و خروجی اسکو مسیر جاده اسفنجان را به ما نشان میدهد و بقیه مسیر نیز تا روستای اسفنجان ۲۰ دقیقهای طول میکشد تا در میان انبوه متراکم درختان گردو، سیب، زردآلو و بادام به اسفنجان برسیم. این روستای تاریخی رسمی دیرینه دارد که همه ساله اهالی روستا با مشارکت در آن به ادای نذر خود میپردازند.
قربانی در اردیبهشت
فروردینماه که به پایان میرسد و رقص شکوفههای اردیبهشتی دامن دشت و طبیعت را مسحور زیبایی خود میکند، مردمان این دیار نیز در سی و ششمین روز بهار که اولین هفته اردیبهشت ماه میشود، طبق رسم چندین ساله پدران و نیاکان خود با قربانی کردن گاو و ادای نذر سالی پر از برکت و حاصلخیزی را برای مردمان روستا طلب میکنند. ذبح گاو دراندیشه مردم پاک سرشت و پاک نهاد این روستا برای شکرگزاری و دوری از هر نوع حوادث و بلایای طبیعی و درخواست برای بارش باران و نزول رحمت واسعه الهی است.
چنان که مردم محلی میگویند رسم قربانی کردن گاو از همان قدیم الایام مرسوم بوده است و در پنجشنبهای که به سی و ششمین روز بهار میرسد، ادای نذر قربانی کردن گاو با مراسم و تشریفات خاصی صورت میگیرد و مهمترین کاری که اهالی روستای اسفنجان بعد از ذبح گاو قربانی انجام میدهند این است که حتماً باید از گوشت گاو، کوفته درست کرده و میل کنند. قربانی کردن گاو ریشه در باورهایی دارد که از اعتقادات دینی اهالی این روستا سرچشمه میگیرد. مردم روستا معتقدند حالا که خورشید بهاری بعد از یک زمستان سرد و سوزناک دامنههای سهند بر دشت و دامن طبیعت روستا سلامی دوباره میکند و با گرمی روحبخش خود طراوت و تازگی را به روستا هدیه میدهد ما نیز با قربانی کردن گاو شکرگزاری کرده و رفع بلایا و حاصلخیزی مزارع کشاورزی را از خدای مهربان طلب کنیم.
این رسم آن چنان در این روستا ریشهدار است که بسیاری از افراد و گردشگران برای خوردن کوفته خود را به این روستا میرسانند تا هم شاهد دیدن این مراسم سنتی باشند و هم کوفته دستپخت بانوان مهربان و خونگرم روستای اسفنجان را نوش جان کنند.
در کنار قنات
مراسم قربانی کردن گاو از صبح روز پنجشنبه بعد از ادای نماز صبح شروع میشود. یک یا دو روز قبل گاو مورد نظر توسط نذورات که توسط اهالی روستا جمعآوری شده خریداری میشود. بزرگان و ریش سفیدان روستای اسفنجان گاو مورد نظر را با ذکر سلام و صلوات و خواندن دعای توسل و ذکر در کوچهها و محلات روستا میگردانند، طبق این رسم و رسوم تعدادی از جوانان روستا از قبل انتخاب میشوند تا اگر اهالی نذری داشته باشند در هنگام گرداندن گاو در محلههای روستا آنها را جمعآوری کنند. هنگامی که عطر و بوی اسپند و صدای صلوات در کوچههای روستا میپیچد هر لحظه بر تعداد شرکتکنندگان در این مراسم افزوده میشود. زنان و مردان یکی یکی از خانهها بیرون آمده و گاو قربانی را همراهی کرده و دعا میخوانند و ذکر میگویند. آنها معتقدند قربانی کردن گاو در اوایل اردیبهشت سبب کاهش بلایای طبیعی، مهار بادهای سیاه و هر نوع آسیب و گزند از روستا شده و سبب افزایش رزق و روزی و بارندگی و سرسبزی میشود.
گرداندن گاو در روستا تا ظهر طول میکشد، ریش سفیدان قصه کهن این رسم و رسوم را برای گردشگران تعریف میکنند و از پویایی این مراسم و مشارکت اهالی روستا و اینکه بسیاری از آنها در این روز حاجت روا میشوند، سخن میگویند. در یک سوی دیگر روستا تعدادی از جوانان در کنار قنات پرآب در انتظار رسیدن گاو قربانی بر سر قنات هستند. اهالی روستا بعد از گرداندن گاو قربانی در روستا و جمع کردن نذورات مردمی آن را به سوی قنات پرآب روستا میبرند تا گاو از آب قنات نوشیده و سیراب شود. به باور اهالی روستای اسفنجان گاو قربانی زمانی که از آب قنات مینوشد تا سیراب شود خداوند به حرمت این قربانی شادی، طراوت و حیات مجدد را به طبیعت و زندگی روستایی میبخشد و آنها از خوان نعمت الهی بهرهمند میشوند، به همین علت اهالی روستا تا وقتی که گاو به طور کامل از آب قنات سیر نشده باشد منتظر او میمانند.
خون در جوی
بعد از اینکه گاو از آب قنات سیراب شد اهالی روستا آن را به سوی زیارتگاه روستای اسفنجان که به« پیرسنگ» مشهور است میبرند. این زیارتگاه در ضلع جنوب شرقی روستا واقع شده است. جوانان و ریش سفیدان روستا با مشارکت همدیگر گاو قربانی را سه دفعه به دور زیارتگاه پیرسنگ میگردانند و صلوات میفرستند. هر کدام از اهالی روستا به ذکر و راز و نیاز پرداخته و حاجتهای خود را از خداوند طلب میکنند. بعد از زیارت مقبره «پیر سنگ» اهالی گاو قربانی را به طرف کوه« قربانگاه» که در زبان محلی به « قوربان داغی» مشهوراست میبرند. این کوه در دو کیلومتری زیارتگاه « پیرسنگ» قرار دارد. طی زمانی که گاو قربانی به کوه «قربانگاه» میرود تعدادی از جوانان در محل « قربانگاه» جوی آبی حفر میکنند تا خون قربانی بعد از ذبح شدن در این جوی جریان پیدا کند. حالا قربانی به کوه «قربانگاه» رسیده است و قصاب به کمک جوانان میخواهد قربانی را ذبح کند. حالا روحانی روستا آیاتی از قرآن کریم و دعاهایی برای قبولی نذر اهالی روستا میخواند و همگی باهم دعا میکنند. اهالی روستای اسفنجان از خداوند میخواهند سالی پربرکت، پر از رزق و روزی و سالی به دور از خشکسالی داشته باشند.آنها باران رحمت الهی را طلب میکنند تا جان و دل خود را زیر باران رحمت الهی شستوشو دهند و خداوند را به خاطر ارزانی کردن نعمتهایش شاکر و سپاسگزار باشند. حالا قربانی ذبح میشود و خونش آرام آرام در بستر جویی که جوانان ایجاد کردهاند، جاری میشود. بعد از ذبح گوشت قربانی در بین اهالی روستای اسفنجان و روستاهای همجوار تقسیم میشود و اهالی روستا طبق رسمی دیرینهای که دارند از گوشت قربانی برای شام خود کوفته درست کرده و میل میکنند.
افسانه اسفنجان
آیین کهن قربانی کردن گاو در اسفنجان، افسانهای هم دارد؛ افسانهای که در میان اهالی، سینه به سینه نقل شده است.
میگویند در زمانهای قدیم، جنگی میان اهالی اسفنجان و شماری از بیگانگان رخ میدهد. در این جنگ، شماری از مهاجمان کشته میشوند و شماری زخمی. زخمیها در بیرون روستا افتاده بودند اما پیر روستا ممنوع کرده بود که کسی از اهالی به کمک زخمیها برود. آنها به تاوان تهاجمشان، باید زجر کشیده و مرگ را بپذیرند. در این میان، دختری مهربان از اهالی اسفنجان، تصمیم میگیرد به کمک زخمیها برود. او با وجود آنکه میداند پیر روستا، این کار را منع کرده مخفیانه به کمک زخمیها میرود. او برایشان آب میبرد و زخمهایشان را میبندد. کار رسیدگی به زخمیها چند روزی طول میکشد و برادران دختر، به رفتار خواهرشان شک میکنند و تصمیم میگیرند او را تعقیب کنند. صبح فردا برادرها، مخفیانه خواهرشان را زیر نظر میگیرند و وقتی میبینند او از روستا بیرون رفته و خود را به محل جنگ، جایی که زخمیها آنجا افتادهاند، رسانده، میفهمند که خواهرشان، حرف پیر را زیر پا گذاشته است. آنها این کار خواهرشان را خیانت میدانند و تصمیم میگیرند او را بکشند.
از آن طرف، خواهر در حال رسیدگی به زخمیهاست که صدای برادرانش را میشنود و میفهمد که آنها به کار او پی بردهاند و میخواهند به تاوان این سرکشی، او را بکشند. دختر به طرف کوه فرار میکند و برادرانش در پی او میدوند. دختر میخواهد بگوید «یا هو پناهم بده»، اما به اشتباه میگوید «یا کوه پناهم بده» و کوه دهان باز میکند و دختر را در خودش میگیرد. دختر به درون زمین فرار میکند اما موهایش از زمین بیرون میمانند. برادران سر میرسند و میفهمند که خواهرشان در زمین پناه گرفته است؛ آنها هر چه میکوشند نمیتوانند با کشیدن موها، خواهرشان را از زمین بیرون بیاورند. شب میشود و برادران به روستا برمیگردند و آماده میشوند تا فردا با بیل و کلنگ برگردند و خواهرشان را از دل زمین بیرون بیاورند.
شب، آسمان طوفانی میشود. بادی سهمگین برمیخیزد و نزدیک است که باغها و خانههای مردم اسفنجان را خراب کند. طوفان چندین و چند شبانهروز به طول میانجامد. برادران دختر میفهمند که در حق خواهرشان، نامهربانی کردهاند. آنها از کارشان پشیمان میشوند اما طوفان همچنان ادامه دارد. یکی از همان شبها پیرزنی در روستا دختر را در خواب میبیند. دختر میگوید: مادرم زمین امر کرده که اگر میخواهید طوفان آرام بگیرد، باید گاوی را در نزدیکی جایی که من در زمین فرو رفتهام قربانی کنید. سپس جویی بکنید تا خون گاو در این جوی جاری بشود و به موهایم برسد و موهایم را رنگ کند. فقط در این صورت است که باد آرام خواهد گرفت. اهالی اسفنجان، فردا صبح، گاوی را انتخاب میکنند و او را با عزت و احترام به نزدیکی همانجایی میآورند که موهای دختر بیرون است. آنها گاو را قربانی میکنند و جویی میکنند تا خون گاو به موهای دختر برسد و موهایش را رنگ کند. موهای دختر که رنگ خون میگیرد، طوفان فروکش میکند.
اهالی اسفنجان، از آن موقع، هر سال در موعدی که دختر در دل زمین پناه گرفته، گاوی را قربانی کرده و خونش را در جوی جاری میکنند؛ این موعد، در سی و ششمین روز بهار است؛ زمانی که بادی گرم میوزد که در سرتاسر منطقه، به باد اسفنجان معروف است.
معصومه درخشان